Telefoonnummer

+32 497 - 175832

Email

jan@jadico.be

Open

Enkel op afspraak (Alken en Diest)

Wat is stress?

Stress is het gespannen gevoel dat je krijgt als je onder druk staat.

Biologisch gezien reageert je lichaam op situaties waarbij jij of je dierbaren in gevaar komen. In zulke omstandigheden komt het fight or flight-mechanisme in werking: je hart gaat sneller slaan zodat je spieren meer zuurstof krijgen, je pupillen worden groter en je ademhaling versnelt. Ook komt het stresshormoon cortisol vrij. Je lichaam maakt zich op chemische wijze klaar om zich te verweren of de gevaarlijke situatie te ontvluchten.

Op dezelfde manier reageert je lichaam op situaties die jij belangrijk acht en hierdoor stress geven. Doelen die je stelt, verwachtingen van jezelf of van anderen, werkprestaties, sociale situaties,… Er is geen onmiddellijk gevaar, maar je wil die situaties wel tot een goed einde brengen.

Stress maakt ons alert en zorgt ervoor dat we optimaal kunnen presteren in prangende situaties. Veel mensen hebben wat druk nodig om scherp te blijven. Werkdruk bijvoorbeeld is niet altijd slecht, maar helpt je ook om je doelen te bereiken op een gemotiveerde manier.

Problematische stress

Stress wordt problematisch als je overbelast wordt. Dat betekent dat je langdurig met meer stress wordt geconfronteerd dan je eigenlijk verdragen kan. Veel voorkomende situaties zijn relatiebreuken, chronisch te hoge werkdruk en conflicten op het werk, maar de oorzaken van langdurige en zware stress zijn erg divers en persoonsgebonden. In het geval van problematische stress kunnen de psychische en fysieke gevolgen schadelijk zijn.

Denk je onder meer druk te staan dan goed voor je is? Plan dan een intakegesprek en we bekijken samen of je situatie problematisch is en hoe je je stress aanpakken moet.

Stress symptomen en gevolgen van stress

Hoe laat stress zich opmerken, wat zijn de gevolgen en symptomen in problematische gevallen?

Stress kan zich fysiek uiten en leiden tot lichamelijke klachten, maar stress heeft ook een invloed op je emotioneel welzijn.

Mogelijke lichamelijke klachten

  • Vermoeidheid en slaapproblemen
  • Maag en darmklachten (maagpijn, maagzweren, buikpijn, diarree)
  • Hoofdpijn en migraine
  • Kortademigheid en hyperventilatie
  • Haaruitval
  • Hartkloppingen en eventueel zelfs hartritmestoornissen
  • Spierpijn, gespannen spieren of schokkende spieren bij ontspanning
  • Veelvuldig ziekzijn (verkoudheden, griep, buikgriep,…)

Mogelijke emotionele klachten

  • Burnout of depressie
  • Angst of paniekaanvallen
  • Prikkelbaarheid, boosheid of agressie 
  • PTSS (post-traumatisch stressstoornis) na extreem stresserende situaties zoals een trauma.

Gedragsmatig probeer je stress te vermijden of te verminderen. Ook dit kan problematisch worden indien je

  • steeds meer anti-stress pillen gebruikt
  • drugs en alcohol gebruikt om te ontspannen
  • sociaal contact vermijdt en zo geïsoleerd geraakt

Behandeling van stress

Er zijn verschillende vormen van stressbehandelingen. In de eerste plaats moet wie overspannen is opnieuw leren ontspannen. Anderzijds is het ook belangrijk om andere gedragspatronen aan te leren om anders te reageren in stressvolle situaties. Daarnaast kan het zinvol zijn zowel praktische oorzaken als dieperliggende patronen aan bod te laten komen.

In mijn aanpak kan je tijdens het intakegesprek in alle vertrouwen vertellen over wat jou stress geeft, hoe dit voor jou aanvoelt en waar jij mogelijke oorzaken ziet. Daarna zal ik je helpen om opnieuw te ontspannen. Samen met jou ga ik op zoek naar oplossingen om op een andere manier om te gaan met de stressvolle situaties. Na enkele sessies merk je dikwijls al een verbetering op in je klachten en kan je stressvolle situaties beter aan. Na verloop van tijd voel jij je rustig, ook in situaties die je vroeger stress gaven.

stresstest